Nieuwsbrief 03-2020

Niets blijft duren in deze boosaardige wereld, ook onze zorgen niet.
Charly Chaplin

Als een nieuwsbrief dient om nieuws te berichten dan is deze brief een bijna hopeloze onderneming, bij gebrek aan nieuws. Er gebeurt immers niets. Wat had moeten gebeuren, kon niet doorgaan, want Covid-19 ligt op de loer. Je vrijdag- of zaterdag, of wat je repetitiedag ook moge zijn, ziet er ineens heel anders uit.

Hopelijk ben je nog niet getroffen en zal dat ook niet gebeuren met jezelf of je naasten.

De toneelcampagne is weer achter de rug, en net op tijd. Andere toneelverenigingen hebben minder geluk en moesten hun opvoeringen schrappen. Spijtig toch na maanden voorbereiding. Onze eigen toneelvrienden hadden behalve met stress en plankenkoorts ook af te rekenen met stormweer op de dag van de première waardoor wat mensen in hun kot zijn gebleven. Voor volgend jaar worden twee zaken gezocht: een behoorlijk toneelstuk én verjonging. Een actie is in voorbereiding: Iedere would be-acteur is welkom, maar als je jonger dan vijftig bent, ben je zo mogelijk nog meer welkom, maar blijf niet zitten wachten en maak je kenbaar.

Het bal van de Peumpeleirs op 22 februari is naar carnavalsnormen rustig verlopen, ook dankzij de vrijwillige inzet van leden van onze vereniging achter het buffet en zeker ook om de zaal terug proper te krijgen. Wist u trouwens dat de poetswerken al om 3 uur ’s morgens zijn gestart? Toen de laatste Peumpeleirs met onvaste tred het pand verlieten, waren twee moedige steunpilaren van de fanfare al druk in de weer met borstel en blik. Dank aan alle helpers, natuurlijk ook de poetsploeg (of plakploeg) ! Dit neemt niet weg dat we voor het bal van volgend jaar een andere vorm van samenwerking hebben voorgesteld.

Daarna sloeg Covid-19 toe en moest de spaghettidag van 15 maart worden afgelast. Het bestuur heeft geen overheidsmaatregelen afgewacht en besloot op eigen initiatief tot de afgelasting. De gezondheid van de mensen, in het bijzonder van het publiek dat ons goed genegen is, gaat natuurlijk boven alles. De jongens van het steuncomité (zijn er geen meisjes, en zo niet, waarom niet?), hebben die pech op een schitterende manier opgevangen. Een aantal ingeschreven eters hebben hun geld niet teruggewild, maar omgezet in sponsoring. Bedankt daarvoor!

Papier hier, maar niet in april, op dag vier! De papieromhaling van 4 april wordt afgelast om de bekende redenen.We vragen alle mensen van Kanne om hun oud papier en karton nog wat langer opzij te zetten. Je kan er trouwens toch niet mee naar het recyclagepark. In deze omstandigheden kunnen we onmogelijk een nieuwe datum vooropstellen. We houden u op de hoogte!

We weten nu ook dat de concertavond of Pre Easter Festival van dezelfde 4 april ook in het water valt, en de wandeldag van Paasmaandag is eveneens van de agenda gehaald, want er komt zeer waarschijnlijk nog niet direct een knik in de besmettingscurve. Wanneer hervatten de repetities? Kunnen we een concert geven in Millen? Quid de kunsttentoonstelling?… De wetenschappers hopen op beterschap tegen het midden van mei, maar het blijft koffiedik kijken. En daarbij komt dat organisaties ook op tijd moeten worden voorbereid. Zo kregen we het bericht dat de internationale Taptoe en de Mars- en Showwedstrijden der Lage Landen in Hamont van 30 mei tot en met 1 juni, jawel… zijn afgelast en verschoven naar het Pinksterweek-end van volgend jaar.

Wat doet een muzikant in quarantaine? Kijkt hij naar Thuis of Familie, de elfendertigste herhaling van De Kampioenen of geeft hij zich over aan huiselijk geweld? Staat hij toiletpapier te stapelen of zou hij al eens zijn muziekinstrument ter hand nemen? Het is een goed idee om dat toch minstens een uur of twee per week te doen. Het mag ook wat meer zijn. Laten we eerlijk zijn: eigenlijk hoor je dat dagelijks te doen. We willen immers in het najaar goed voor de dag komen, zowel op het jubileum van de drumband als op onze eigen concertdag in oktober en op de classificatiedag van 15 november. Dus maar gauw aan de slag met Cycles and Myths en The Legend of Maracaibo!

We plannen een themaconcert met All Time Favourites als werktitel. Het is de bedoeling dat we het publiek bekende melodieën voorschotelen , genre Night of the Proms, zeg maar van Bach tot Metalica, en dat we daarin een traditie opbouwen. Berg Smoke on the Water dus maar niet te ver weg. Twee suggesties, het weze mij vergeven, geïnspireerd op de actualiteit: You never walk alone en Highway to Hell.

Gelukkig is er ook goed nieuws. Het songfestival gaat niet door.

Ten slotte nog een uitsmijter:
Heilige Corona, bid voor mij
En ga als het kan mijn huisje voorbij
(Ed Kooyman – Antwerpse folkzanger)

Verzorg je goed en blief in d’n brak!